Så var den ljuva sommaren slut.....

Fast jag tror att man ska "sjunga" "ljuva sommaren HÄR"...inte SLUT. Den känns slut. Det återstår en ynka (halv) lördag och en söndag och sedan ska man åter ut i arbetslivet! Semestern är slut, de 4 veckor som kändes som en hel evighet har blåst förbi som en tromb och jag förstår inte hur det gick till! De började ju just, det är ju bara några dagar sen jag tackade för mig på arbetsplatsen, skröt om att sommarvädret nu minnsann skulle parkera över Norrbotten och gick utan minsta sorg i hjärtat. Allt jag skulle göra då? På allvar, hur kan en semester ta slut innan man har hunnit göra allt som stod på "to-do-listan"!? T.ex skulle jag blogga jättemycket (jo, eller hur....inte en rad har jag fått ur mig....) och städa garaget och måla dörren i E:s rum och umgås med alla släktingar hela tiden och bygga om alla blomrabatter! Allt det är ogjort, och med en mindre panik försöker jag nu åtgärda punkt 1.

Fast jag har faktiskt fått massor gjort också. En dag låg jag i soffan och läste en god bok medan jag duschade alla krukväxter. Det regnade friskt....Jag har tvättat fönster och städat köksskåpen. Jag har fixat lite i rabatterna. Målat ytterdörren. Tvättat mattor. Eftersom jag är en sådan lugn och avslappnad person så har jag haft nåt projekt varje dag och ändå hunnit pausa lite grann. Jag är inte så mycket för paus har jag upptäckt, jag blir alldeles stressad när det är paus!
Men att påstå att jag har haft 4 veckor semester är en smärre överdrift! Jag har haft 4 DAGAR semester. I alla fall på det sätt som troligen hela andemeningen med ordet "semester" är tänkt. Förutom dessa 4 dagar har jag haft lika mycket att göra med tvätt, städning och matlagning och ett tröstlöst försök till  pusslande med allas aktiviteter och underliga dygnsrytmer. När jag och gubbe är sugna på lunch har de tre småttingarna i familjen precis lagt sig till ro i sänghalmen och finner dessutom detta alldeles normalt. Och när jag och gubbe tycker att det är dags att knoppa in så tycker de tre småttingarna att det är dags att starta dagens sociala liv utanför hemmet. Jag har visserligen själv varit ung för en mycket kort tid sedan, men jag kommer faktiskt inte ihåg att man vände så totalt på dygnet! Lite grann, men inte i den omfattning som dagens ungdomar gör!

Nå, mina 4 DAGAR semester då! Fullständigt underbart! Min gamla goda vän N har en helt fantastisk sommarstuga ute på en ö i skärgården, utan rinnande vatten, med utedass och vedbastu.  En relativt stor ö, men med få stugor och alla har gott om plats för sitt eget privatliv. Alla grannar är goda, men det är lugnt och stilla och inget tätt springande mellan varandras hemman i tid och otid. Det har blivit en tradition att hon tar med mig dit ut i några dagar. Första året var vi bara där en natt, men nu har vi (jag...) insett tjusningen med lugn och ro och i år blev vi där ute i 4 dagar. Min semester. Vi hade ytterligare en god vän, M, med oss. De båda bor inte här mer än några korta sommarveckor och eftersom vi varit vänner i så många år, sedan barnsben, så finner vi stor glädje i att umgås när dom är hemma. Eller, JAG finner stor glädje i det, dom kanske umgås med mig för att dom inte har nåt annat att göra!
I alla fall så planerades årets stugvistelse till en utsatt dag. Oavsett väder och vind skulle vi åka ut då och ansåg att man faktiskt kan ligga inne i stugvärmen och koppla av om vädrets makter skulle parkera lågtryck över ön. Eftersom sommarens väder varit fullständigt skit så tog vi nästan lågtrycket för givet. Men som alla andra år, så hade vi i alla fall tur med vädret! Det var kanon i 4 dagar. Så under dessa dagar har jag i princip legat still i en solstol och gjort absolut ingenting. Så välbehövligt och så fruktansvärt skönt! Emellanåt har vi lagat mat, kokat kaffe och badat bastu, men eftersom vi (enligt andemeningen med semester) gjorde allt tillsammans så kändes inte ens matlagning tråkigt! Jag kom hem full av energi och jag lever länge på dessa 4 dagar. Tack, underbara vän N, för att jag varje år får följa med dig dit ut, det är så värdefullt för mig så jag tror inte du kan förstå det ens! Och det var dubbelt trevligt i år eftersom underbara vän M också var med! Ni borde flytta hem igen så vi kan ha det så här trevligt hela tiden.....

Min familjs åsikt om dessa 4 dagar är nog troligen den motsatta....Det var just dessa 4 dagar de INTE hade semester....Nu återstår en vecka  till gubben börjar jobba och två veckor tills skolan börjar. Jag ser fram emot skolstarten som om jag vore 7 år och skulle börja ettan.....Ni som har tonåringar förstår säkert varför! Det ska bli så SKÖNT med normala sovtider och mattider och umgägestider. Att veta att när jag låser dörren för natten så befinner sig alla samlade i hemmet, och att veta vilken tid alla förväntar sig middag. Inget umgänge med kompisar på konstiga tider ("jag far ut och cyklar lite med S"....klockan 01:00.....) och inget knattrande på tangentbord vid tidpunkten för morgontidningens anländande! Underbart! Och det bästa av allt, nu är det snart dags för hockeysäsong.....
Jag försöker bortse ifrån allt tjafs om att "det är dags att sova nu" och "gör dina läxor" eller "plugga till provet".....När vi kommer dit så är jag rustad till tänderna för dom striderna, jag har faktiskt haft 4 dagar semester!

Så trots viss bedrövelse över att sommaren är slut så känns det ganska skönt också. Den här människan är inte funtad så att extremt lång ledighet är att föredra. Jag behöver nog börja jobba nu! Innan jag rycker upp alla grässtrån i gräsmattan, tvättar dem med såpa en och en och därefter lägger tillbaka dem. Efter att ha dammsugit det lilla hålet där de suttit....

Jag ska försöka tänka lite mer i höst, och även få det på plats här!

Kommentarer
Postat av: M

Jag tycker också det var helt underbart med dessa fyra dagar ute på sjön. Även jag instämmer att det var en riktig semester för oss. Vi åt och drack gott samt badade bastu. Vissa av oss badade i havet trots 19 grader. Tackar A och K för det trevliga sällskapet.



Nu är jag åter hemma och har lite av ledigheten kvar innan jag börjar jobba. Får ta fram känslan och bilderna av dessa dagar i novemver när det är kyligt och mörkt.

2008-08-05 @ 19:27:23
Postat av: N

Men om jag flyttade hem och vi hade det sådär trevligt jämt skulle det ju bli rutin och inget roligt alls till slut:) Var det Nalle Phu eller Alfons Åberg som sa att man måste ha lite tråkigt för att veta när man har roligt...eller något liknande...Men jag håller med, ibland är det gott att leva!

2008-08-12 @ 22:26:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0